کد خبر 337773
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

یک کارآفرین ایرانی مقیم آمریکا که سابقه برجسته‌ای در صنعت فناوری اطلاعات دارد و صاحب چندین شرکت رایانه‌ای معروف در منطقه سیلیکون ولی (قطب فناوری آمریکا) است، قصد دارد تجارب خود و سایر فعالان فناوری اطلاعات آمریکا را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد.

گروه جنگ نرم مشرق- کامران الهیان که از سال 1972 به آمریکا مهاجرت کرده و صاحب سلسله شرکت‌های موفقی در بخش ریزتراشه‌های رایانه‌ای در آمریکا است، قصد دارد فناوری‌ها و تجارب در اختیار خود را به هم‌وطنانش ارائه کند.

پیوند ایران و قطب فناوری آمریکا توسط کارآفرین برجسته ایرانی

وی که مدرک کارشناسی ارشد علوم رایانه را در سال 1977 از دانشگاه یوتا دریافت کرده، اینک پس از سال‌ها حضور در صنعت آی.تی آمریکا، به دنبال برگزاری یک کنفرانس یک روزه با حضور کارآفرینان و تاجران ایرانی و آمریکایی با نام Bridge 2014 در برکلی است، که هدف از آن را تبادل علم و فناوری میان نخبگان و سرمایه‌گذاران دو کشور اعلام کرده است.

الهیان در مصاحبه با سایت EE Times گفته است: حدود یک سال پیش من با یک کارآفرین ایرانی در یک کنفرانس برخورد کردم. او به من گفت که اکنون در ایران فرصت مناسبی برای توسعه بخش فناوری‌های پیشرفته (های تک) است. او به من از پیشرفت‌های ایران و از تحولات رو به جلوی کشور گفت.

الهیان با اشاره به این که 40 سال است به ایران سفر نکرده، افزوده است: از این که افرادی مثل من هیچ اطلاعاتی از تحولات ایران نداشتیم و نمی‌دانستیم که اکنون ایران قابلیت بالایی برای ایجاد یک اقتصاد دانش‌محور دارد که می‌تواند به کل جهان سود برساند، تعجب کردم. من از قدیم اعتقاد داشتم که با عبور از یک اقتصاد متکی به نفت، گاز و مواد معدنی (اقتصاد استخراجی) به سمت یک اقتصاد مبتنی بر دانش، می‌توان جامعه به مراتب بهتری ایجاد کرد. من قویا باور دارم که فناوری، تحصیلات و توانمندسازی بانوان می‌توانند جامعه و جهانی بهتر بسازند.

وی درباره تلاش‌هایش برای برگزاری این کنفرانس گفته است: ما با تعدادی از اساتید دانشگاهی که کارآفرینی تدریس می‌کردند، دیدار کردیم. سپس با وزارت خارجه آمریکا درباره برگزاری این کنفرانس مذاکره کردیم و آنها پذیرفتند در صدور ویزا برای ایرانیانی که به این کنفرانس می‌آیند، همکاری کنند.

الهیان درباره حاضران در این کنفرانس گفته است: امیدواریم که حدود 700 نفر در این کنفرانس در برکلی حضور پیدا کنند و 50 هزار نفر هم از طریق اینترنت، کنفرانس را پیگیری کنند. ما به دنبال این هستیم که آمریکایی‌ها درباره ایران بیشتر بدانند و ایرانی‌ها با نحوه کارکرد دره سیلیکون آشنا شوند. امیدوارم که طی یک سال آینده بتوانیم با حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران آمریکایی کنفرانسی در ایران برگزار کنیم. وزارت خارجه آمریکا از ابتدای امسال، معافیت‌هایی خصوصا در حوزه آموزشی در تحریم‌ها علیه ایران اعمال کرده که در پی این معافیت‌ها، مراودات علمی ایران و آمریکا آغاز شده است.

وی با اشاره به سفر مقامات دیپلماتیک اروپایی به ایران طی سال جاری و همینطور سفر تجار و سرمایه‌گذاران اروپایی به ایران، آن را نشانه بهبود فضا برای تحقق اهدافش در آغاز همکاری‌ میان ایران و آمریکا در حوزه صنایع فناوری اطلاعات دانسته است.

الهیان با اشاره به برخی اخبار درباره سفر بعضی سازمان‌های آمریکایی به ایران در ماه‌های اخیر، گفته است:‌ اما به طور کلی به علت نبود روابط سیاسی، جامعه تجاری آمریکا با بازار ایران، چندان آشنا نیست.

وی خبر داده که هر سال بیش از 20 درصد فارغ‌التحصیلان دکترای علوم رایانه و مهندسی برق دانشگاه استنفورد، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تهران هستند.

الهیان که کار خود را به عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت هیولت پکارد (اچ پی) در سال 1978 آغاز کرد، طی حضور سه دهه‌ای خود در قطب فناوری آمریکا در تاسیس 10 شرکت زیر، نقش اصلی را داشته است:‌

CAE SYSTEMS, INC، CIRRUS LOGIC, INC، MOMENTA CORPORATION، NEOMAGIC CORPORATION، PLANET WEB, INC، CENTILLIUM COMMUNICATIONS, INC، ACTELIS NETWORKS، GLOBAL CATALYST PARTNERS، KANGAROONET و CAHOOTS

الهیان فقط با فروش سه تا از شرکت‌های خود 2 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

الهیان معتقد است که تکنولوژیهای جدید نقش اساسی در برطرف نمودن موانع موجود بین کشورها، فرهنگ‌ها و ملت‌ها دارد. او بر این مبنا در سال ۱۹۹۶ یک بنیاد غیر انتفاعی بنام "Schools Online" تأسیس کرد که رسالت آن تسهیل دسترسی دانش آموزان به منابع اطلاعاتی و ارتباطی اینترنت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 1
    امیدوارم جاسوس از آب در نیاد
  • صادیک ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    1 0
    ناشناس خاک تو سرت کنن با اون مغزه پوچت!!!!!! کلا توهم توطئه دارند این جماعت! احمق
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    سلام. امیدوارم متخصصین عزیزایرانی وخبره های رشته های روز دنیا، درایران سرمایه گذاری علمی کنند. وهمیشه بانگاه ی مثبت و هوشمندانه باموضوعات برخورد کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس